Onko yrityksesi osa toimitusketjua tai toimitusketjun jomman kumman pään viimeinen lenkki? Tiedätkö, miten toimitusketjun muilla yrityksillä menee? Jos et, saattavat ongelmat ilmaantua yllättäen. Toimitusketjun hallinta eli supply chain management (SCM) on tärkeää yrityksen riskienhallinnan kannalta. Tässä artikkelissa perehdymme siihen, miten voit tiedon avulla vähentää riskejä toimitusketjussasi.
Mikäli toimitusketjun yhdessä lenkissä tulee ongelmia, heijastuu tämä usein pitkälle muihinkin yrityksiin. Yritykseesi vaikuttavat ongelmat saattavat olla monenlaisia: raaka-aineiden saatavuus heikkenee, tilausten määrä laskee, kriittinen palvelu lakkaa tai toimitukset viivästyvät.
Toimitusketjun hallinta on tärkeä monista syistä. Yritysten välinen luottamus auttaa liiketoiminnassa parempiin tuloksiin, mutta se kasvaa hitaasti ajan saatossa. Uuden toimittajan etsimiseen menee paljon aikaa ja rahaa. Jos toimitusketju ulottuu maapallon ympäri, on toimittajien etsiminen jo fyysisesti hidasta, jos toimittajiin tulee käydä tutustumassa paikan päällä tai näytekappaleita pitää lähettää maanosasta toiseen.
Luottamuksen rakentamiseen uuden yhteistyökumppanin kanssa menee oma aikansa. Uuden toimittajan kanssa tulee käsitellä monia eri kysymyksiä, joista osaan on helppo saada vastaukset nopeammin ja toiset selviävät vain ajan saatossa:
- Tulevatko tuote-erät silloin kun pitää
- Onhan laatu tasainen ja luvatun mukainen?
- Toimivatko henkilökemiat?
- Onko jakeluverkosto kunnossa?
- Onko toimittaja ymmärtänyt bisneksesi kannalta olennaiset asiat?
- Onko kommunikaatio avointa ja sujuvaa?
- Maksaako uusi kumppani laskut ajallaan?