Tutkimus

tutkimusraportti

Mitä kuluttajat odottavat markkinoinnilta

Täytä lomake ja lataa tutkimusraportti

Miten digitalisoituminen on muuttanut ostokäyttäytymistä?

Kuluttajien odotukset ovat kasvaneet ja yrityksillä on täysi työ pysyä näiden odotusten perässä. Haasteellisesta tilanteesta kertoo muun muassa Forbesin uutinen, jonka mukaan kuluttajien odotukset ovat viidessä vuodessa kasvaneet 20 %. Yritykset ovat kuitenkin onnistuneet parantamaan omaa toimintaansa vain 5 %:lla. 

Haastattelimme vuoden 2013 lopulla 440 kuluttajaa eri puolilta Suomea siitä ja selvitimme mitä suomalaiset kuluttajat odottavat brändeiltä tänä päivänä. Samalla selvitimme miten digitalisoituminen on vaikuttanut kuluttajien ostokäyttäytymiseen, mistä kuluttajat etsivät tietoa ostopäätöksen tueksi ja millä tietolähteellä on eniten vaikutusta lopulliseen ostopäätökseen. Jaoimme vastaukset kahteen sukupolveen: vuosina 1980-1995 syntyneeseen nettinatiiviin Y-sukupolveen sekä vuosina 1964-1979 syntyneeseen X-sukupolveen.

Lisäksi haastattelimme 41 markkinointijohtajaa ja yrityspäättäjää siitä, mihin markkinoinnin panostukset suunnataan tällä hetkellä ja mitkä asiat tulevat olemaan agendalla tulevan kolmen vuoden aikana. Tähän raporttiin olemme koonnet kohokohdat molemmista tutkimuksista.