Etsi

Markkinointi on ala, joka vaatii intohimoa, luovuutta, analyyttisia taitoja ja paljon oma-aloitteisuutta. Markkinointiosastoja syytetään liian usein siitä, että ne eivät tee muuta kuin hauskoja julkaisuja sosiaaliseen mediaan ja värikkäitä mainoksia. Silti etenkin suuremmissa tiimeissä vallitsee kieltämättä erinomainen tiimihenki. Seuraavia klassisia markkinointityyppejä on kaikkialla – myös sinun markkinointitiimissäsi! (Bonus: Markkinoinnin comeback-testi kertoo, mikä strategia siivittää sinut menestykseen vuonna 2020 – riippumatta siitä, mitä tyyppejä tiimissäsi on.)

Taiteilija

Markkinointisuunnitelma on taiteilijalle kuin kangas. Hän tarvitsee vain alkupalaverin, minkä jälkeen hän luo mykistäviä myyntipuheita ja palkintoja kahmivia kampanjoita. Mikään ongelma ei ole hänelle liian vaikea eikä mikään työ liian tylsä. Taiteilijan tunnistaa usein t-paidasta, joissa on vinossa oleva teksti tai kuva, tai näyttävistä statement-laseista. Luovana ja kesyttämättömänä sieluna taiteilija kulkee usein pää pilvissä. Siksi hän tarvitsee ehdottomasti vierelleen seuraavassa kohdassa kuvaillun henkilön menestyäkseen työssään.

Professori

Professori, matemaatikko tai analyytikko. Hän on taitelijan täysi vastakohta ja toimii usein tiimin luovien sielujen leijonankesyttäjänä. Hän kyseenalaistaa jokaisen pilkun ja pohtii jokaista ideaa yksityiskohtaisesti joka kantilta. Professori takoo markkinointikonsepteja yhtä nokkelasti kuin jotkut suunnittelevat pankkiryöstöjä. Hän sanoo usein esimerkiksi ”mietitään visuaalista puolta vielä kerran ennen kuin laitamme kampanjan käyntiin”, ja siksi professori on usein ainoa, joka tietää, mitä hän oikeasti haluaa.

 

Minkätyyppinen markkinoija olet?

Älä jää mututuntuman varaan – tarvitset markkinoinnin tueksi datavetoisia päätöksiä!

Tee testimme ja selvitä, mikä markkinoinnin comeback sopii sinulle parhaiten ja tekee markkinointivuodestasi 2020 napakympin.

Comeback-testiin


Kissasisällön tekijä

Pähkinänkuoressa: kissasisällön tekijälle kampanja on hitti vain, jos hän pystyy hivuttamaan jonnekin mukaan yhden tai useamman kissa-GIFin. Kissasisällön tekijällä on potentiaalia tulla taitelijaksi, jos hänen lahjakkuutensa tunnistetaan ja sitä tuetaan. Jos tätä ei huomata ajoissa, kissasisällön tekijästä saattaa tulla lopulta kissoja ympärilleen haaliva vanhapiika. Onhan sekin toki huvittavaa, mutta ei varsinaisesti edistä markkinointimenestystä.

Offline-tyyppi

Markkinointia tehdään onlinen ja offlinen välisessä jännitekentässä. Messujen, tapahtumien ja seminaarien kaltaiseen offline-markkinointiin luottavat etenkin yritykset, joilla on pitkiä myyntisyklejä tai jotka toimivat pelkästään B2B-sektorilla. Offline-tyyppi tietää tämän ja nyrpistää nenäänsä kaikelle, mikä tapahtuu muualla kuin kasvotusten tai kirjepostin välityksellä. Online-maailma ei koskaan saa hänestä niskaotetta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että offline-tyyppi ei olisi arvokas tiimin jäsen: kaikkien muiden hälistessä hakukoneoptimoinnista, sosiaalisesta mediasta ja kasvuhakkeroinnista offline-tyyppi ei koskaan unohda markkinoinnin juuria, puhumattakaan henkilökohtaisen viestinnän eduista.

Yksinäinen susi

Hän toimii mieluiten yksin. Et kuule häntä, et näe häntä, hädin tuskin huomaat hänen olevan tiimissäsi. Yksinäinen susi työskentelee parhaiten ennen aamukuutta tai iltakymmenen jälkeen. Hän rakastaa lepoa – ja tarvitsee sitä pystyäkseen keskittymään. Yksinäisen suden hyviä puolia on se, että hän tekee kaiken ajallaan eikä turhia juoruile tiimin asioista. Huono puoli taas on se, että kukaan ei oikein tiedä, mitä hän tekee kaiket päivät (tai yöt). Vain se huomataan, kun jotain tärkeää tuntuu puuttuvan.

Vitsit sikseen – miten varmistat markkinoinnin onnistumisen?

Riippumatta siitä, miten värikäs markkinointitiimisi on, loppujen lopuksi tärkeintä on se, että toimitte yhdessä selkeän strategian pohjalta. Monille markkinoijille tämänhetkinen koronatilanne kääntää koko markkinointistrategian päälaelleen. Kaikki on yhtäkkiä toisin: liidit tyrehtyvät, sisältö ei enää täytä tavoitteita eikä kauppoja tule. Vuodesta 2020 selviytyminen edellyttää nyt suurta comebackia. Tee markkinoinnin comeback-testimme ja vastaa kysymyksiin suurimmista haasteistasi, suhteestasi myyntiosastoon sekä datan käsittelystäsi. Sen jälkeen saat tietää, mikä strategia sopii parhaiten nostamaan markkinointisi seuraavalle tasolle.