Joka päivä maailmassa tuotetaan 16 biljoona megatavua dataa. Yksilöille, yrityksille ja yhteiskunnalle kokonaisuudessaan tämä valtava tiedon määrä on varsinainen kultakaivos. Samaan aikaan tämä tietomassa luo kuitenkin haasteita. Tulevaisuus kuuluu heille, jotka pystyvät jalostamaan big datan smart dataksi. Bisnode jutteli Wayblazerin perustajan sekä Spotifyn Pohjoismaiden toimitusjohtajan kanssa aikamme uudesta valuutasta: smart datasta.

Joka päivä tuotetun datamäärän ymmärtäminen ei missään nimessä ole helppo tehtävä. Kuinka paljon 16 biljoonaa megatavua edes on? Tämä räjähdysmäinen kasvu on ehkä helpompi hahmottaa, jos ajattelet, että itse asiassa 90 % kaikesta maailman datasta on tuotettu viimeisen kahden vuoden aikana. Tämä määrä kattaa dataa sähköisestä kaupankäynnistä, sähköposteista, sosiaalisesta mediasta, blogeista, GPS:sta, videoista ja digitaalisista kuvista.

Ei ole lainkaan liioiteltua sanoa, että tieto – jota olemme tottuneet kutsumaan big dataksi – on kultakaivos yrityksille. Monia kuitenkin arveluttaa se, miten onnistumme hallitsemaan kaikkea tätä tietoa. Loppujen lopuksi ihmisaivojen kapasiteetti ei ole merkittävästi kehittynyt viimeisen 5 000 vuoden aikana.

Tässä informaatiotulvassa on riskinä se, että toimimme kuten mies, joka käveli Barnes & Noble kirjakauppaan Manhattanilla. Kun hän näki neljä kerrosta kirjoja lattiasta kattoon ulottuvilla hyllyillä, hän pysähtyi, huokaisi ja käveli ulos, ”Niin paljon kirjoja, niin vähän aikaa.”

Data-ohjautuva tapa työskennellä

Smart datassa on kyse siitä, että joku ottaa tätä miestä kädestä kiinni ja auttaa häntä suodattamaan tiedosta pois kaiken sen, joka ei ole hänelle oleellista. Yritykset, jotka onnistuvat tässä pääsevät helpommalla esimerkiksi asiakaspysyvyyden kehittämisen suhteen. Lisäksi heidän on helpompi kohdentaa markkinointia tarkemmin ja tavoitella uusia asiakkaita tehokkaammin.

”Vaiston varassa toimimisen sijaan voimme perustaa päätöksemme ja toimintamme dataan,” sanoo Rikard Candell Bisnoden Group Business Development Director. ” Tämä kuitenkin vaatii suurten datamassojen siivilöimistä juuri sen olennaisen tiedonpalan löytämiseksi. Smart data tähtää juuri siihen, että sinulla on käytössäsi oikea data oikeaan aikaan.”  

"Vaiston varassa toimimisen sijaan voimme tehdä päätöksiä dataan perustuen. Tämä kuitenkin vaatii suurten datamassojen siivilöimistä juuri sen olennaisen tiedonpalan löytämiseksi. Smart data tähtää siihen, että sinulla on käytössäsi oikea data oikeaan aikaan."

Ruotsin analytiikka -ratkaisuista vastaava Rikard Candell

3 SMART DATAN HYÖTYÄ

3 SMART DATAN HYÖTYÄ
  1. Personoi asiakaskokemus: Jos todella tutustut asiakkaisiisi, voit tarjota heille räätälöityjä palveluita, kohdennettuja tarjouksia ja parempaa palvelua. Lisäksi voit olla yhteydessä asiakkaisiin heidän omilla ehdoilla. Sen sijaan, että toimisit vaiston varassa, voit perustaa päätöksesi ja toimenpiteesi saatavilla olevaan dataan. Datan avulla yritykset voivat toimia proaktiivisesti ja ennustaa ostokäyttäytymistä.

  2. Tavoita oikeat asiakkaat: Tarkempi kohdennus antaa mahdollisuuden markkinointiviestien ja tarjousten räätälöinnille. Perinteisesti kohdennetun markkinoinnin haasteena on ollut luotettavan tiedon löytäminen. Tämä on johtanut geneerisiin asiakasryhmiin selkeästi määriteltyjen kohderyhmien sijaan. Nykyisten ratkaisuiden avulla on kuitenkin mahdollista oppia tuntemaan yksilöt numeroiden takana ja ymmärtää mistä he ovat kiinnostuneita.

  3. Pienennä riskiä: Kun tiedät asiakkaistasi enemmän, voit suojata itsesi petoksilta ja keskittyä käymään kauppaa luotettavien asiakkaiden kanssa. Tämä johtaa sekä pienempään riskiin että voimakkaampaan liikevaihdon kasvuun.

 

Personoitu asiakaskokemus

Rikard Candellin mukaan yksi suurimmista smart dataan liittyvistä trendeistä on personointi. Kuluttajat ovat entistä tottuneempia personoituun viestintään ja lähitulevaisuudessa tarjousten räätälöinti tulee olemaan oletusarvo.

”Voimme ottaa oppia niistä palvelumalleista, joita digitaaliset palvelut kuten Spotify ja Uber tarjoavat,” sanoo Candell. ”Näissä palveluissa smart dataa käytetään jatkuvasti palvelun kehittämiseen.”

Spotifylle smart data on osa yrityksen selkärankaa. Jenny Hermanson, Spotifyn Pohjoismaisten toimintojen toimitusjohtaja, kertoo, että koko analytiikka tiimi tekee jatkuvaa data-analyysia tuotteen kehittämiseksi, trendien tunnistamiseksi sekä henkilökohtaisten suositusten rakentamiseksi.

Ota kontrolli datasta

“Suurin haaste kaikille yrityksille,” hän sanoo, “on saatavilla olevan datan määrä. Data on pystyttävä kirkastamaan ja on löydettävä sopiva viitekehys niille kysymyksille, joille halutaan vastaus. On otettava kontrolli datasta.”

Kaikki yritykset eivät toimi yhtä digitaalisessa ympäristössä kuin Spotify. Hermanson kuitenkin uskoo, että jopa näiden yritysten on opittava hyödyntämään suuria datamassoja suojautuakseen kilpailukyvyn heikkenemiseltä.

”Smart datassa on kyse trendien ja käyttäytymismallien tunnistamisesta,” hän sanoo ”ja tätä varten on hyödynnettävä analytiikka. On kuitenkin ymmärrettävä, että menestykseen tarvitaan niin dataa kuin ihmisen kosketusta. Yrityksessä työskentelevien ihmisten on lähdettävä mukaan matkalle.”

Smart data on osa tulevaisuuttamme

Monet puhuvat tällä hetkellä tapahtuvien muutosten vauhdista. Yrityksillä ei ole varaa tehdä päätöksiä olettamusten ja vaiston varassa. Yhtenä esimerkkinä on Nokia. 2000 -luvun alussa Nokia oli yksi maailman kolmesta johtavasta matkapuhelinvalmistajasta. Yrityksen menestys perustui osittain Nokian kykyyn nopeasti havaita mitä markkinat halusivat ja kehittää puhelimia, jotka vastasivat kuluttajien tarpeita.

Huippuvuosinaan Nokian osuus Suomen bruttokansantuotteesta oli 3,7 prosenttia ja 21 prosenttia kokonaisviennistä. Älypuhelinten vaikutus kuitenkin aliarvioitiin ja kun Apple lanseerasi ensimmäisen iPhonen vuonna 2007, jäi Nokia jälkeen.

”Uskon, että huomisen voittajia ovat ne, jotka pystyvät tekemään tarkkoja ja nopeita päätöksiä päivittäin,” sanoo Candell. ”Strategiat heikentyvät nopeammin kuin ennen ja on havaittavissa, että suurilla yrityksillä tulee olemaan vaikeuksia pitää markkinaosuutensa pitkällä aikavälillä. Smart data avaa mahdollisuuksia toimia kuluttajien muuttuvien asenteiden mukaan reaaliajassa.”

 

Rikasta dataasi

Rikasta dataasi

Kvalitatiivista tietoa parempien päätösten tueksi

  • Virtaviivaista datan hallintaa kokonaisvaltaisen ratkaisun ansiosta
  • Maksimoi liiketoimintasi kasvu laadukkaalla ja ajantasaisella tiedolla
  • Paranna kannattavuutta useista lähteistä kerätyn tiedon avulla
lue lisää