Etsi

Tilikausi 2020 ei tule jäämään historiankirjoihin yhtenä kaikkien aikojen parhaimmista vuosista. Sama koskee myös markkinointia. Monet yritykset pyrkivät säästämään ankarasti ja tämä vaikuttaa pahasti markkinointibudjetteihin. Nimittäin kysyntä on kevään aikana laskenut, mutta kassavirran on silti riitettävä kattamaan kulut. Tässä artikkelissa käymme läpi markkinointiosastojen suurimpia kompastuskiviä sekä kehityskohteita ja annamme vinkkejä kriisistä selviämiseen.

Pieni budjetti? Tehottomat markkinointitoimenpiteet? Myyntiosasto vaatii liidejä? Elämme epävarmoja aikoja, ja vain yhdellä asialla on oikeasti väliä: menestyksellä, ja mieluiten nopealla menestyksellä. Tulisiko yritysten kuitenkaan leikata markkinointibudjettejaan? Ei missään nimessä. Päinvastoin. Tehokas markkinointi, joka ei perustu mututuntumaan vaan hyödyntää dataa ja analytiikkaa, on tärkeämpää kuin koskaan aiemmin. Arvaatko, mitkä yritykset menestyvät parhaiten pitkällä aikavälillä? Juuri ne, jotka toimivat nyt strategisesti, etsien oikeita toimenpiteitä ja toteuttaen niitä viimeisen päälle.

Mitkä kompastuskivet ja ongelmat vaanivat markkinoijia kulman takana? Käydäänpä läpi niistä tärkeimmät.

1. Datasi on kaaoksessa

Vanhentunutta dataa, puuttuvia tietoja, kaksoiskappaleita... Huono tietokanta ei todellakaan ole hyvä perusta onnistuneelle markkinoinnille. Posti ei saavuta vastaanottajia, oli se sitten fyysistä tai sähköistä. Yhteyshenkilötkin ovat vaihtaneet työpaikkaa jo kauan sitten. Nämä huonon master datan haitat ovat pienimmästä päästä! Tilanne pahenee, kun aletaan segmentoimaan, toteuttamaan personoituja kampanjoita tai kehittämään tarkkaa kohdennusta. Nämä tehtävät ovat lähes tuomittuja epäonnistumaan, jos ne eivät perustu kattavaan ja paikkansapitävään dataan.

Vinkkimme: Laita master datasi järjestykseen, rikasta sitä ja varmista, että tietokanta pysyy ajan tasalla pitkällä aikavälillä.

2. Hajauttaminen syö budjettisi

Kastelukannutekniikalla markkinoiminen ei ole tehokas tapa menestyä – ei varsinkaan kriisin aikana. Koko markkinan tavoitteleminen kerralla ei nimittäin ole järkevää. Voimme kertoa jo tässä vaiheessa, että kukaan ei tule huomaamaan sinua käyttäessäsi tätä tekniikkaa. Siksi kannattaa kaventaa kohderyhmää. Silloin viestin voi muotoilla tarkemmin ja sitä voi personoida. Puhdas tietokanta (ks. edellä oleva kohta) ja digitaalisen markkinoinnin tuomat mahdollisuudet auttavat sinua.

Vinkkimme: Tutustu Account Based Marketingin tuomiin mahdollisuuksiin ja pyri sen avulla tavoittamaan arvokkaimmat prospektisi.

3. Tuotat huonolaatuisia liidejä

Yksi tärkeimmistä tehtävistäsi markkinoijana on tuottaa liidejä ja välittää niitä myyntiosastolle. Jos tuotat huonolaatuisia liidejä, se aiheuttaa paljon turhautumista ja resurssien valumista hukkaan. Myyntiosastolle on äärimmäisen turhauttavaa tulla jatkuvasti torjutuksi käydessään liidejä läpi. ”En ole juuri nyt kiinnostunut” saa myyntiosaston mielialan ennen pitkää laskemaan kuin lehmän häntä. On kuitenkin mahdollista tuottaa laadukkaita liidejä arvioimalla niitä etukäteen. Tähän tarvitset dataa, ja se on sinulla jo valmiina: oma master datasi ja internetistä saatava informaatio. Yhdessä nämä tuottavat hämmästyttäviä tuloksia. Enää ei tarvitse etsiä neulaa heinäsuovasta.

Vinkkimme: Älä luota mututuntumaan tuottaessasi liidejä, vaan hyödynnä dataa ja analytiikkaa.

4. Myyntiosasto ei saa kauppoja vietyä loppuun

Kohta 4 on suoraa seurausta kohdasta 3. On kovaa työtä yrittää vakuuttaa yrityksiä, jotka eivät oikeastaan ole kiinnostuneita ostamaan tuotteitasi tai palveluitasi, ja se vie paljon aikaa. Jos kuitenkin lähestyt yrityksiä, jotka haluavat ostaa tuotteesi heti, matka prospektista kauppaan on huomattavasti lyhyempi. Tässäkin tapauksessa kannattaa olla luottamatta mututuntumaan ja hyödyntää mieluummin dataa ja analytiikkaa ammattimaisesti ja kohdennetusti.

Vinkkimme: Katso kohta 3.

5. Löydät asiakkaita, mutta he eivät maksa

Ei ole varmaan mitään niin turhauttavaa kuin asiakkaat, jotka eivät maksa laskujaan. Näin kriisin aikana monien yritysten toiminta riippuu jatkuvasta kassavirrasta. Monilla yrityksillä on jo nyt talousvaikeuksia. Ratkaisu tähän ongelmaan on poistaa listalta heikon luottoluokituksen saaneet yritykset heti alussa, jotta niiden kontaktoimiseen ei kulu ylenpalttisesti aikaa. Näin voit olla turvallisin mielin ja luottaa siihen, että laskusi maksetaan. Säästyt resurssien tuhlaamiselta ja saat markkinointitoimenpiteisiisi enemmän tehoa kohderyhmän ollessa pienempi.

Vinkkimme: Tarkista kaikkien yritysten luottokelpoisuus ennen kuin otat niihin yhteyttä kampanjan tai muun toimenpiteen yhteydessä. Kun ostat osoitteita, varmista, ettei mukana ole luottokelvottomia yrityksiä.

6. Budjetti joutuu johtoportaan hampaisiin

Ikävä kyllä korona-aikana näin käy monelle. Nyt sinun on markkinoijana aika esittää johdolle oikea strategia ja sellaiset toimenpiteet, jotka saavat heidät uskomaan menestykseen. Älä yritä tehdä kaikkea. Keskity sen sijaan oikeisiin asioihin.

Vinkkimme: Tee markkinoinnin comeback-testimme. Vastaa yhdeksään helppoon kysymykseen. Lopuksi kerromme, minkätyyppinen markkinoija olet – ja mikä parasta, millainen markkinointistrategia sinulle sopii parhaiten tällä hetkellä.

 

Minkätyyppinen markkinoija olet?

Älä jää mututuntuman varaan – tarvitset markkinoinnin tueksi datavetoisia päätöksiä!

Tee testimme ja selvitä, mikä markkinoinnin comeback sopii sinulle parhaiten ja tekee markkinointivuodestasi 2020 napakympin.

Tee testi nyt