Etsi

Mikä on budjettisi? Mitkä ovat tavoitteesi? Mitä järjestelmiä ja työkaluja käytät? Kaikki tämä vaikuttaa suoraan siihen, mikä markkinointistrategia on sinulle sopivin. Olemme keränneet tähän artikkeliin tärkeimmät kysymykset, jotka sinun kannattaa esittää itsellesi. Lisäksi voit tehdä testimme ja selvittää, minkätyyppinen markkinoija olet ja mikä strategia sopii haasteisiisi parhaiten.

Koronakriisi jatkuu yhä, ja toisen aallon uhka roikkuu yhteiskunnan ja talouden yllä kuin Damokleen miekka. Markkinoinnissa on siis onnistuttava nopeasti. Tämän vuoksi tarvitset oikean markkinointistrategian ja siihen pohjautuvat oikeat keinot.

Mennäänpä itse asiaan. Esitä nyt itsellesi seuraavat kysymykset.

Raha? Tavoittavuus? Konversiot?

Tärkein kysymys on, paljonko rahaa sinulla on käytössäsi ja miten haluat käyttää sen. Haluatko kasvattaa tavoittavuutta ja tietoisuutta? Onko markkinoiden segmentointi ja prospektien kvalifiointi jo tehty? Tähän kysymykseen vastaaminen määrittää jo strategian perussuunnan.

Tietokanta, järjestelmät, analytiikka?

Markkinointia ei enää nykyään voi kuvitellakaan tekevänsä ilman dataa. Mikä on oma tilanteesi? Miten esimerkiksi oma tietokantasi voi? Ovatko tiedot ajan tasalla? Onko kaksoiskappaleet poistettu? Onko tietokanta aukoton? Siirrytään sitten seuraavalle tasolle - eli järjestelmiin. Jos käytät yksinkertaisia uutiskirjetyökaluja, epätarkka data on iso ongelma. Tilanne vaikeutuu entisestään, kun käytetään markkinointiautomaatiotyökalujen kaltaisia monimutkaisia sovelluksia. Kolmas taso on data ja analytiikka. Vielä nykyäänkin on yrityksiä, jotka eivät hyödynnän datan potentiaalia ja seuraavat sen sijaan mututuntumaa. Toiset hyödyntävät jo analytiikkaa ja pääsevät siten kilpailijoidensa edelle. Mikä heidän tilanteensa on nyt?

Kärsitkö koronakriisin vaikutuksista?

Tämänhetkisessä koronakriisissä on monia voittajia. Verkkokauppa on selvästikin yksi niistä ja samoin useimmat muut digitalisoitavissa olevat palvelut. Toisiin yrityksiin kriisi on iskenyt rajusti. Kuuluitpa sitten voittajien tai häviäjien leiriin, nyt on aika etsiä oikea strategia, toteuttaa sitä ja selvitä pitkällä aikavälillä.

Miten yhteistyö myynnin kanssa sujuu?

On yrityksiä, joissa markkinointi- ja myyntiosasto eivät juuri kohtaa toisiaan, vaan elävät ikään kuin rinnakkaismaailmoissa. Toisissa yrityksissä osastot taas tekevät niin tiivistä yhteistyötä, että niiden välillä on laadittu palvelutasosopimukset, joissa määritetään tarkasti kummankin osaston tehtävät. Tämä vaikuttaa tietenkin suoraan siihen, mitä sinun on saatava aikaan markkinoijana ja miten löydät oikean strategian.

Mikä on budjettisi?

Onko raha menestymisen edellytys? Kyllä ja ei. On tietenkin totta, että markkinoihin pystyy vaikuttamaan voimakkaammin, kun on enemmän resursseja. Markkinointi voi kuitenkin onnistua myös pienemmällä budjetilla. Se vaatii vain – joko arvasit? – oikean markkinointistrategian. Lisäksi se vaatii budjetista viime kädessä päättävän johdon sitoutumisen. Valitse siis toimenpiteesi viisaasti ja tee niistä houkuttelevia johdolle.

Paljonko aikaa sinulla on?

Onko tarpeen toimia nopeasti? Onko tehtäväsi pelastaa tilivuosi 2020? Käytettävissäsi oleva aika määrittää sen, mikä markkinointistrategia on sinulle oikea. Osoitteiden ostaminen ja niihin postittaminen voidaan tehdä päivissä tai viikoissa (ja onnistuneesti, jos pidät kiinni oikeista vaatimuksista ostaessasi osoitteita). Kun on kyse suuremmista projekteista, kuten datan siivoamisesta, markkinoinnin automaatiosta tai liidien kvalifiointiprosesseista, puhutaan kuukausista.

Mikä strategia on sinulle oikea juuri nyt? Tee testi

Olemme tehneet pienen testin, joka kartoittaa kaikki edellä esitetyt kysymykset. Sen tekeminen vie vain pari minuuttia. Saat selville, minkätyyppinen markkinoija olet, mikä strategia sinulle sopii ja miten voit käyttää sitä varmistaaksesi markkinointitoimenpiteittesi onnistumisen vuonna 2020.

 

Minkätyyppinen markkinoija olet?

Älä jää mututuntuman varaan – tarvitset markkinoinnin tueksi datavetoisia päätöksiä!

Tee testimme ja selvitä, mikä markkinoinnin comeback sopii sinulle parhaiten ja tekee markkinointivuodestasi 2020 napakympin.

Tee testi nyt