Älä ohita näitä kolmea retail-trendiä!

15 loka 2019

Osallistuin lokakuun alussa Bisnoden riveissä eTail Nordic 2019 tapahtumaan Kööpenhaminassa. Tapahtuma keräsi kokoon eCommercen johtajat, innovaattorit ja disruptoijat koko pohjolasta.

Keräsin muutaman mielenkiintoisimman aiheen tapahtumasta:

1. Kuluttajat haluavat suojata yksityisyyttään – niin sanottu datadieetti

Yksityisyyden suoja on noussut kuluttajien keskuudessa yhdeksi isoksi teemaksi. Asiakkaat eivät enää luota siihen, että yritykset ja mainostajat pitäisivät heidän henkilötiedoistaan tarpeeksi hyvää huolta – tämä on johtanut siihen, että asiakkaat valitsevat kenelle jakavat ja mitä jakavat – vai jakavatko ollenkaan.

Zalandon Regional Head of Nordics David Hejgaard vastasi kysymykseen “miten mahdollistatte tulevaisuudessa tiedonkeruun asiakkailtanne?” – ”tarjoamalla heille jotain sellaista vastineeksi, joka on heille arvokkaampaa kuin heidän omat tietonsa”.  Asiakkaiden datan käsittelyn tulee tulevaisuudessa olla entistäkin läpinäkyvämpää ja asiakkaat odottavat personointia palveluihin antamien tietojensa perusteella.

 

"Asiakkaat eivät enää luota siihen, että yritykset ja mainostajat pitäisivät heidän henkilötiedoistaan tarpeeksi hyvää huolta"

Roope Mänty - Bisnode

2. Asiakaspolku – kohti personoitua viestintää

Verkkokauppatoimijat ovat vähitellen siirtymässä markkinoinnin automaatiosta kohti entistä personoidumpaa ja ajankohtaisempaa viestintää, jokaisessa asiakaspolun vaiheessa.

Muistutus passivoituneelle asiakkaalle tai hylätyn ostoskorin huomioiminen ei enää riitä. Markkinan tehokkaimmat toimijat ovat jo pidemmän aikaa hyödyntäneet dataa vaikuttaakseen asiakkaan päätöksentekoprosessiin ja lähettääkseen juuri oikean viestin juuri oikealla hetkellä. Esimerkkejä tapahtumassa tuli useita: jos tunnistetaan ettei asiakas ole ostoaikeissa – näytetään facebook-jakoa tai muuta mahdollista relevanttia sisältöä. Tai sähköpostin suosituksissa, tarjouksissa ja viesteissä sisältö personoidaan hyvin tarkasti kohdeyleisön elinkaareen tai jopa demografisiin tietoihin perustuen.

3. Tietoon ja dataan perustuva päätöksenteko

Tästä on puhuttu jo pitkään: tiedolla johtaminen ja ennen kaikkea tiedolla toimiminen. Onko siitä kuitenkaan puhuttu tarpeeksi pitkään? Edelleen yllättävän monessa esityksessä tämä tuotiin esiin ns. ”uutena asiana”.

Bygghemma kertoi hyödyntävänsä dataa kaikessa päätöksenteossaan. He ovatkin muuttaneet toimintatapaansa entistä notkeammaksi pystyäkseen vastaamaan asiakkaiden tarpeiden muutoksiin.  Edistyneimmät esiintyjät tapahtumassa hyödyntävät jopa käyttäytymistä ennustavia malleja (predictive analytics) viestintään asiakkaiden kanssa. H&M:n Rocky af Ekenstam Brennicke (Global Account Manager) kuitenkin muistuttaa olemaan luottamatta ns. Gut feelingiin päätöksen teossa. Hänen mukaansa erilaisten 2. tai 3. osapuolien datan käyttö tulee kasvamaan tulevaisuudessa merkittävästi päätöksenteon tukena kaikissa asiakaslähtöisissä organisaatioissa.

Bisnodelle – Euroopan johtavalle Data- ja Analytiikkatalolle – riittää siis edelleen töitä.

TUTKIMUSRAPORTTI

7 askelta datavetoiseen organisaatioon

300 eurooppalaisen yritysjohtajan ajatuksia datavetoisuudesta ja siihen liittyvistä haasteista
Lataa tutkimusraportti