Dataa voidaan analysoida lukuisista eri syistä ja ei ole lainkaan epätyypillistä, että yritysten tavoissa käsitellä dataa on valtavasti kypsyyseroja.
Datan hyödyntämiseen liittyvät maturiteettitasot voidaan jakaa neljään kategoriaan, joista ennakoiva analytiikka edustaa kolmatta tasoa. Ensimmäistä vaihetta kutsutaan reaktiiviseksi tai kuvailevaksi analytiikaksi. Siinä keskitytään ymmärtämään sitä, mitä on tapahtunut. Seuraavassa vaiheessa eli diagnostisessa tai proaktiivisessa analytiikassa etsitään vastauksia siihen, miksi jotain on tapahtunut. Tämän jälkeen voidaan siirtyä ennakoivaan analytiikkaan eli ennustamaan sitä, mitä tulee tapahtumaan seuraavaksi. Viimeinen vaihe on ohjeellista analytiikka. Ohjeellista analytiikkaa hyödyntämällä voit, ainakin teoriassa, määrittää, mitä päätöksiä sinun tulisi tehdä saavuttaaksesi halutut päämäärät.
Hyödyntämällä Ennakoivaa analytiikkaa tunnistamme nykyisten asiakkaittesi sekä eri tuote ja palvelukategorioiden välisen yhteyden. Tämän tiedon avulla voimme ennustaa todennäköisyyden, että joku tuotteen A ostaneista ostaa myös tuotteen B tai C. Autamme sinua myös tunnistamaan kannattavimmat asiakkaasi ja etsimme tämän jälkeen samankaltaisia asiakasryhmiä, joille mainontaa kannattaa kohdentaa.
Analysoimme mitkä tapahtumat aiheuttavat tarpeen tuotteillesi ja palveluillesi. Lisäksi autamme sinua ymmärtämään missä järjestyksessä tuotteitasi ostetaan ja mikä tuotteiden ostofrekvenssi on. Ennakoiva analytiikka auttaa sinua kehittämään strategioita sekä taktisia että operatiivisia prosesseja uusien liiketoiminta mahdollisuuksien löytämiseksi.