Smart data

Bisnode jalostaa big datan smart dataksi

Oleellinen tieto esiin smart datalla

Datasta on tullut aikamme uusi hyödyke – ja sitä on saatavilla runsain mitoin. Maailma tuottaa joka päivä 16 biljoonaa megatavua dataa. Me Bisnodella olemme varmoja siitä, että tulevaisuus kuuluu sille, joka pystyy erittelemään valtavista datamääristä oivalluksia, faktoja ja vastauksia. Vasta tämän jälkeen big datasta tulee älykästä. 

Päivittäin maailmalla tuotetun datamäärän käsittäminen ei ehkä ole niin helppoa. Paljonko 16 biljoonaa megatavua oikeastaan edes on? Eräs toinen tilasto saattaa olla avuksi räjähdysmäisen kehityksen ymmärtämisessä: 90% kaikesta maailman datasta on luotu viimeisimpien kahden vuoden aikana. Dataan sisältyy esimerkiksi liiketoimista, sähköposteista, sosiaalisesta mediasta, blogeista, navigointijärjestelmistä, videoista ja digitaalisista kuvista tulevaa tietoa. Ei ole liioiteltua väittää, että kyseinen tieto, jota kutsumme big dataksi, on todellinen kultakaivos yrityksille. Muun muassa sen takia yhä useammat yritykset ovat alkaneet kerätä dataa. Kuinka tätä kaikkea tietoa sitten kyetään hallitsemaan?

Älykkään datan käytössä oleellista on kaiken epäolennaisen kitkeminen ja todellisen laadun varmistaminen. Jos yritys onnistuu siinä, sekä olemassa olevien asiakkaiden säilyttäminen että markkinointikampanjoiden ja uusille asiakkaille suunnatun viestinnän tarkka kohdentaminen on helpompaa.

Big data vai smart data? Bisnode tarjoaa tarvitsemiasi vastauksia ja käytännön tietoa

Mitä on smart data?

Mitä on smart data?

Datasta tulee älykästä, kun se innostaa hyviin päätöksiin ja kaupankäyntiin asiakkaiden kanssa. Kun Bisnodella puhutaan siirtymisestä big datasta smart dataan, tarkoitamme juuri sitä; valtavan datamäärän käyttöä juuri oikeiden tiedonjyvien löytämiseen ja analyysien tekemiseen juuri oikeaan aikaan. Avullamme teet fiksuja päätöksiä ja kasvatat erinomaista liiketoimintaa.

Kaikki yritykset voivat saavuttaa enemmän ja parempia tuloksia dataan perustuvalla strategialla ja oikeanlaiseen tietoon pohjautuvilla päätöksillä. Siihen vaaditaan smart dataa, joka kertoo kenen kanssa kommunikoida milloinkin ja mistä aiheesta.

Smart data liiketoiminnan edistäjänä

Smart data liiketoiminnan edistäjänä

  • Luottoriskin optimointi
    Kun tunnet asiakkaasi paremmin, suojaat itsesi petoksilta ja pystyt keskittymään hyvään liiketoimintaan haluttujen asiakkaiden kanssa. Tieto henkilön vuosituloista ei tarjoa kokonaiskuvaa hänen ostovoimastaan ja luottokelpoisuudestaan. Useita merkittäviä tietolähteitä hyödyntämällä tasapainotat riskisi ja kasvatat tuottoasi.
  • Suunnittele yrityksesi kassavirta
    Useimmilla yrityksillä on kokemusta tilanteesta, jossa saatavia odotellaan yhä, vaikka palkat ja toimittajien laskut ovat erääntymässä. Analyysimallimme tarjoavat ajantasaiset raportit tilikirjoistasi sekä helpon tavan suunnitella tulevaisuuden kassavirtoja. Samalla vältyt ylimääräisiltä kustannuksilta.
  • Löydä oikeat asiakkaat
    Tarkempi kohdennus auttaa yritystäsi tekemään tarjouksista henkilökohtaisempia. Luotettavan tiedon löytäminen on ollut yleinen ongelma kohdistetun markkinoinnin alalla, mikä on johtanut liian yleisiin asiakassegmentteihin selkeästi määriteltyjen kohderyhmien sijaan. Nyt on kuitenkin mahdollista oppia tuntemaan henkilöt numeroiden taustalla ja tunnistaa heidän sekä kiinnostuksenkohteensa että ostokäyttäytymisensä.
  • Tee markkinoinnistasi yksilöllisempää
    On erittäin epätodennäköistä, että kaikilla naimattomilla, suurissa kaupungissa asuvilla kolmekymppisillä miehillä olisi samat kiinnostuksenkohteet, kulutus- ja elintavat. Smart datan avulla kykenet olemaan yhteydessä asiakkaisiin heidän omilla ehdoillaan ja tarjoamaan heille parempia palveluita sekä yksilöllisiä tarjouksia. Mututuntuman sijaan voit perustaa kaupankäyntisi saatavilla oleviin tietoihin.
  • Kehitä olemassa olevia asiakassuhteita
    Nyrkkisäännön mukaan 80 prosenttia myynnistä tulee 20 prosentista asiakkaita. Tiedätkö, miltä nämä luvut näyttävät omassa asiakaskunnassasi? Bisnode pystyy löytämään asiakaskunnastasi ne asiakkaat, joissa on suurimmat lisämyyntimahdollisuudet. Bisnode myös analysoi ostotapahistoriaa tarjotakseen tietoa siitä, mitä kullekin asiakkaalle kannattaa tarjota, millä tavalla ja millä aikataululla.

  • Tähyile tulevaisuuteen
    Millä todennäköisyydellä jokin toimittajistasi joutuu konkurssiin seuraavien kuukausien aikana? Mikä tulee olemaan asiakkaidesi seuraava ostos? Smart data tarjoaa tietoa tulevasta ja auttaa yritystäsi lähettämään oikeita viestejä oikeaan aikaan.