Etsi
Uutiset

Toyota on niukasti Dacian edellä merkkiuskollisuudessa

25 tammi 2019

Dacia on noussut lähes Toyotan rinnalle merkkiuskollisuudessa. Dacian vetovoima puree kuitenkin Toyotaa paremmin sekä uutta että käytettyä autoa hankkivien keskuudessa. Eniten merkkiuskollisuuttaan kasvatti Porsche. Vetovoimaisin automerkki on Jaguar.

Bisnode Loyalty Awards selvittää vuosittain yksityisautoilijoiden merkkiuskollisuutta sekä eri automerkkien vetovoimaisuutta.Bisnoden merkkiuskollisuusvertailun kärkipaikkaa on viimeiset neljä vuotta pitänyt Toyota. Toyotalle merkkiuskollisten auton omistajien osuus on 67,3 prosenttia ja lähes sen rinnalle on nyt noussut Dacia, jonka ilmoitti valinneensa 67,2 prosenttia auton vaihtajista. Myös Subaru-, Skoda- ja Kia -kuljettajat nousevat tilastossa viiden merkkiuskollisimman autonhankkijan joukkoon. Heikoimmin merkkiuskollisuusvertailussa pärjäsi Fiat.

– Dacian menestys oli ennakoitavissa jo viime vuonna. Menestykseen vaikuttavat muun muassa edulliset hinnat ja pitkä takuu. Merkin perusajatuksena on, että auton ostaja saa rahalleen vastinetta. Tälle filosofialle näyttää automarkkinoilla olevan kysyntää, kommentoi Bisnoden ajoneuvodatan asiantuntija Jarmo Mäenpää.

Merkkiuskollisuuttaan kasvattivat merkittävästi muita enemmän Porsche sekä merkkiuskollisuustilaston kolmannelle sijalle noussut Subaru. Saksalaisista merkeistä merkkiuskollisuuttaan on kasvattanut vain Volkswagen. Eniten merkkiuskollisuus väheni Land Roverin omistajien keskuudessa.

– Porschen merkkiuskollisuuden kasvua on siivittänyt erityisesti uuden pistokehybridin lanseeraus Suomen markkinoilla kesällä 2018. Porsche Cayenne E-Hybrid on saanut paljon myönteistä palautetta testiajoissa ja lisäksi hybridit kiinnostavat suomalaisia huomattavasti aiempaa enemmän. Ei siis mikään ihme, että vuonna 2018 ensi rekisteröitiin ennätyksellinen määrä Porscheja, arvioi Mäenpää.

Vetovoimaltaan suurimmat merkit ovat Jaguar, Suzuki, Mini, Seat ja Land Rover. Eniten vetovoimaansa ovat kasvattaneet Citroën ja Peugeot eli ne ovat onnistuneet houkuttelemaan suhteessa eniten uusia asiakkaita. Merkkiuskollisuustilaston kärkikaksikosta Dacia on arvioitu selvästi Toyotaa vetovoimaisemmaksi. Mielenkiintoista on myös, että vetovoimaltaan kärjessä olevan Jaguarin omistajien merkkiuskollisuus on heikentynyt ja se sijoittuu merkkiuskollisuustilaston häntäpäähän.

Toyotan asema on niin ikään vahva käytettyjen autojen merkkiuskollisuustilastossa, jossa se nousee saksalaisten merkkien Mercedes-Benzin, BMW:n ja Audin sekä Volvon edelle. Dacia puolestaan on noussut käytettyjen autojen vetovoimatilaston kärkeen.

Loyalty Awards perustuu Traficomin tietokannasta saatuihin tietoihin kaikista vuonna 2018 yksityisauton hankkineista, joilla on ollut jo aiemmin auto. Loyalty Awards -merkkiuskollisuuspalkinto on jaettu vuodesta 2006 lähtien.

Katso infografiikka tuloksista

 

Lisätietoja:

Jarmo Mäenpää
Ajoneuvodatan asiantuntija
puhelin 040 548 3594
jarmo.maenpaa@bisnode.com

Bisnode on johtava ja edistyksellinen data- ja analytiikka-alan yritys, joka rakentaa valoisaa tulevaisuutta Smart Datan avulla. Yrityksessä työskentelee yli 2 100 intohimoista ja uteliasta työntekijää, jotka tekevät yhteistyötä yhteensä 19 Euroopan maassa. Bisnode auttaa yrityksiä ennustamaan asiakkaiden käyttäytymistä, hallitsemaan liiketoimintaan liittyvää riskiä ja löytämään vastauksia erilaisiin liiketoiminnallisiin kysymyksiin analytiikan ja Scoring-mallien kautta.