Jaa sivu
Auta verkostoasi oppimaan uutta!
Datavetoinen markkinointi toi 300 % kasvun kvalifioitujen liidien määrään
Autoalalla on perinteisesti käytetty dataa varovaisesti. International Motorsin CRM-päällikkö Ruotsissa, Jonas Lif, halusi kuitenkin perustaa päätöksensä johonkin varmempaan kasvattaakseen uusasiakashankinnan tarkkuutta. Bisnoden avulla hän kehitti aiempaa tarkemman kohdennusratkaisun digimarkkinointiin.
Tuloksena kvalifioitujen liidien määrä kolminkertaistui.
International Motors on Isuzu Motorsin edustaja Ruotsissa ja Subarun Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Baltiassa.
Subaru todennäköisesti kuulostaa tutulta, mutta entä Isuzu? Ehkä ei niinkään – Isuzu Motors keskittyy lava-autoihin, joita pääasiassa yritykset ostavat.
”Isuzun on kasvatettava tietoisuutta brändistä lava-autojen omistajien keskuudessa – haluamme, että Isuzu on itsestään selvä vaihtoehto ja totta kai samalla haluamme kasvattaa myyntiä,” kertoo Jonas Lif, Isuzu Motorsin CRM-päällikkö.
Markkinoilla ei ole kovin monia lava-autoa tarvitsevia ihmisiä. Harvemmin kukaan herää aamulla ja tuntee polttavaa tarvetta lava-autolle…
Tämä saattaa aluksi vaikuttaa edulta uusasiakashankinnan näkökulmasta, mutta itse asiassa se on markkinoinnille suuri haaste.
”Kun kohderyhmä on niin pieni, emme voi käyttää niitä kanavia, jotka ovat perinteisesti toimineet autoalla. Meidän on keskityttävä tavoittelemaan potentiaalisia asiakkaita suoraan digitaalisesti käyttäen hyvin valmisteltua, tarkkaa kohderyhmää.”
International Motors päätti muodostaa kohderyhmiä ei ainoastaan ihmisten online käyttäytymiseen ja kiinnostuksenkohteisiin perustuen, mutta huomioiden myös offline-datan, kuten yrityksen toimialan.
Yhteistyö Bisnoden kanssa ei alkanut siitä, millä keinolla tavoitetaan lava-autoasiakkaat. Ensin Bisnode pureutui Subarun CRM-dataan löytääkseen parempia kohderyhmiä yritykselle. Analyytikot tarkastelivat ostajien tyypillisiä demografioita löytääkseen “kaksosia”, eli samankaltaisia ihmisiä tai potentiaalisia ostajia.
Bisnoden markkinointiratkaisuiden asiantuntija David Borkenhagen kertoo: ”Perinteisesti autoalalla on tarkasteltu vain ajoneuvoihin liittyvää dataa – eli milloin henkilö on todennäköisimmin valmis vaihtamaan autoa. Bisnodella pystymme kuitenkin linkittämään ajoneuvodatan muuhun oleelliseen dataan kohderyhmien muodostamiseksi. Subarun tapauksessa esimerkiksi selvisi, että useat eri tekijät vaikuttivat siihen, onko henkilö potentiaalinen asiakas vai ei.”
Tämän jälkeen Bisnode laajensi yhteistyötä tarjoamalla Subarulle räätälöityjä ratkaisuita.
”Tuotimme informaatiota päättäjistä sellaisissa yrityksissä, jotka todennäköisesti tarvitsevat lava-autoa – pystyimme tämän jälkeen muodostamaan kohderyhmän Facebookissa ja toteuttamaan tarkkaan kohdennettuja B2B-mainoksia alustalla.”
Analytiikan tuloksena International Motorsilla on nyt selkeä, tarkka kohderyhmä digitaaliseen markkinointiin. Tämän kohderyhmän avulla Isuzu pystyy tehokkaasti tavoittamaan potentiaaliset asiakkaat.
“Isuzun tapauksessa olemme vuoden ajan keskittäneet suurimman osan uutta kohderyhmää hyödyntävistä kampanjoista Facebookiin. Tämän tuloksena olemme saaneet 3 kertaa enemmän korkealaatuisia liidejä,” Lif kertoo. ”On mieletöntä tietää, että tavoitamme juuri oikeat ihmiset – tämä on kriittistä mille tahansa yritykselle eikä sille voi laittaa hintalappua!”
Lif huomauttaa, että ilman Bisnoden apua tämän tuloksen saavuttaminen olisi ollut äärimmäisen hankalaa. ”Bisnodella on niin paljon uniikkia dataa, jota hyödyntämällä voimme markkinoida sellaisille ihmisille, jotka aidosti voisivat olla asiakkaitamme. Meillä on paljon ideoita liittyen siihen, miten haluamme työskennellä – ja Bisnoden avulla olemme voineet testata näitä ideoita,” Lif toteaa.